قهر

احساس قهر

تعریف احساس قهر

 

احساس قهر یک واکنش عاطفی طبیعی به تجربه بی‌عدالتی، ظلم یا آزار است. این احساس با خشم، رنجش، کینه و میل به تلافی همراه است. قهر می‌تواند کوتاه‌مدت و گذرا یا طولانی‌مدت و شدید باشد.

روانشناسی قهر 

نیازهای اساسی: قهر می‌تواند نشان‌دهنده نیازهای برآورده نشده مانند نیاز به احترام، عدالت، و امنیت باشد.
ارزش‌ها: قهر می‌تواند در پی نقض ارزش‌ها و باورهای فرد باشد.
تجربیات: تجربیات گذشته مانند آزار و اذیت، بی‌عدالتی، یا طرد شدن می‌توانند در بروز قهر نقش داشته باشند.

عواقب قهر طولانی بر سلامت روان و جسم


سلامت روان: اضطراب، افسردگی، و اختلالات خواب
سلامت جسم: افزایش فشار خون، بیماری‌های قلبی، و مشکلات گوارشی

چگونه قهر را تمام کنیم؟

 

شناسایی و درک ریشه‌های قهر: چرا و در چه شرایطی احساس قهر می‌کنید؟
ابراز خشم به شیوه‌ای سالم: صحبت با فرد مورد اعتماد، نوشتن، یا انجام فعالیت‌های ورزشی
تمرین مهارت‌های حل مسئله: یافتن راه حل‌های سازنده برای مشکلاتی که باعث قهر شده‌اند
جستجوی کمک تخصصی: مراجعه به روان‌درمانگر در صورت شدت و مزمن بودن قهر

راه‌های صحیح بروز قهر

 

صحبت مستقیم و قاطعانه: بیان احساسات و نیازهای خود به طور مستقیم و بدون پرخاشگری
گوش دادن فعال: گوش دادن به صحبت‌های طرف مقابل با ذهنی باز و بدون قضاوت
تمرکز بر حل مسئله: یافتن راه حلی که برای هر دو طرف قابل قبول باشد
بخشش: رها کردن خشم و رنجش و تمرکز بر صلح و آشتی

منابع

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − یازده =

پیمایش به بالا