احساس سوگ

احساس سوگ واکنش عاطفی به هر گونه از دست دادن و تجربه اتفاقات تلخ زندگی است، مثل مرگ نزدیکان، طلاق، از دادن شغل، فاصله از خانواده و یا حتی از دست دادن اشیا ارزشمند. سوگ به معنی احساس اندوه، غم، مصیبت، ماتم، عزاداری در برابر از دست دادن هاست. سوگ در افراد مختلف متفاوت است در برخی چندین ماه با گریه وبی خوابی و..همراه هست و در برخی چند هفته طول می کشد. سوگ یک واکنش نرمال است و به گذر کردن از مصیبت وارده کمک می کند.

مراحل سوگواری

طبق نظریه کوپلر راسؤ سوگواری ۴ مرحله دارد. که البته در افراد مختلف متفاوت هست و ممکنه تمام مراحل انجام نشود و طول مدت هر کدام متفاوت است.

مرحله اول سوگ، انکار

معمولا اولین واکنش به اتفاق ناگوار انکار آن است، انگار اتفاقی نیفتاده و همه چی به زودی درست می شود. مثلا فرد بعد از جدایی از خانواده سعی میکند همان روتین را انجام دهید و وانمود کند هیچ تغییری رخ نداده.

مرحله دوم سوگ، خشم

در این مرحله فرد از اتفاقی که افتاده و عوامل مسبب آن خشمگین می شود مثلا اگر فردی فرزندش رو در تصادف از دست داده باشد ممکن است از همسرش که ماشین خریده بود خشمگین شود و او را مقصر بداند.

مرحله سوم سوگ، چانه زنی

در مرحله چانه زنی هنوز فرد به طور کامل اتفاق را نپذیرفته و سعی می کند تا شرایط را بهتر کند. مثلا فردی که رابطه اش رو از دست داده دعا می کند یک باردیگر پارتنر خود را ببیند و رابطه را بهبود دهد.

بهترین راهکار در این مرحله گوش دادن و همدلی کردن با فرد داغدار است.

مرحله چهارم سوگ، افسردگی

در این مرحله فرد می فهمد راه برگشتی نیست و ناامید می شود و دچار احساس افسردگی و غم می شود.

مرحله پنجم سوگ، پذیرش

در مرحله آخر فرد داغدار تسلیم شده و یک حالت سکون و آرامش را تجربه می کند. و برای سازماندهی دوباره خود تلاش می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =

پیمایش به بالا