احساس اضطراب

اضطراب نوعی احساس نگرانی، هیجان شدید، استرس شدید و آشفتگی است که در مواجه با شرایط استرس زا ایجاد می شود. احساس اضطراب پاسخ طبیعی بدن در برابر تهدید ها، ترس و استرس است. تا شما را هوشیار نگه دارد در مواقع خطرناک ولی اگر این حالت از حد نرمال خارج شود مشکل ساز می شود.

اضطراب شدید می تواند بر کیفیت زندگی فرد تاثیر منفی بگذارد که در آن صورت باید به روانپزشک مراجعه کند.

نشانه های اصلی اضطراب شامل

عدم تمرکز مناسب،بی قراری، خستگی بی دلیل، درد در عضلات، مشکل در کنترل کردن نگرانی، تحریک پذیری

اضطراب همیشه به معنی اختلال اضطرابی نیست.

اختلالات اضطرابی (anxiety disorders) شامل

  • اختلال اضطراب فراگیر: نگرانی بیش از حد و غیرقابل کنترل در مورد مسائل روزمره مانند سلامتی، کار یا امور مالی
  •  اختلال اضطراب اجتماعی: اختلالی که باعث می‌شود افراد از ترس از خجالت یا طرد شدن از موقعیت‌های اجتماعی یا عملکردی اجتناب کنند.
  • اختلال هراس: دوره‌های شدید ناگهانی ترس هستند که فرد دائما نگران حملات بیشتر است و از موقعیت‌هایی که ممکن است حملات پانیک رخ دهد، اجتناب میکند.
  • آگورافوبیا: اجتناب از موقعیت های خاص به دلیل ترس از حمله پانیک. آگورافوبیا اغلب با اختلال هراس همراه است.
  • فوبیای خاص: ترس هایی که فقط در یک موقعیت خاص اعمال می شود، مانند ترس از: حیوانات، حشرات، مکان ها یا افراد. به عنوان مثال، کلاستروفوبیا ترس از فضاهای بسته یا محدود است.
  • اختلال وسواس فکری اجباری (OCD): افکار و تکانه های ناخواسته (وسواس) باعث ایجاد رفتارهای تکراری و روتین به عنوان راهی برای مقابله با اضطراب می شود.
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD): زمانی که احساس ترس پس از تجربه یک رویداد آسیب زا زندگی از بین نمی رود. این شامل خاطرات ناراحت کننده، کابوس و مشکلات خواب است.
  • اصلی‌ترین نشانه اضطراب چیست؟
  • بی‌قراری، خستگی مفرط، عدم تمرکز کافی، تحریک‌پذیری، درد عضلانی، درد پا، مشکل در کنترل احساس نگرانی

تفاوت بین استرس و اضطراب

ریچارد لازاروس استرس را نوعی از اضطراب تعریف می کند که زمانی تجربه می شود که مسئولیت‌ها و وظایف بیشتر ازتوان فرد باشد که در نتیجه فرد زیر فشار قرار می گیرد.

اضظراب در واقع درک خطر غیر واقعی و غیر ضروری دانست مثلا اگر چند سال آینده قراره آزمون بدهیم و از الان احساس ترس می کنیم، اضطراب داریم.

تفاوت بین ترس، استرس و اضطراب

ترس هنگامی بوجود می آید که یک خطر واقعی وجود داشته باشد اما استرس در اثر هر تغییری بوجود می آید چه مثبت و چه منفی مثلا ازدواج، افزایش یا کاهش حقوق باعث استرس می شوند. یرکس-دادسون، می گوید: استرس تا حدی مفید هست و به بهتر شدن عملکرد کمک می کند اما اگر بیش از حد شود به آن پرشانی و یا دسترس می گویند و از عملکرد می کاهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =

پیمایش به بالا